Nissan NV200, projektowany od początku jako pojazd zarówno dostawczy, jak i osobowy, to zupełnie nowa jakość pod względem przestronności, komfortu i funkcjonalności na rynku małych furgonów w Europie i na innych kontynentach.
NV200 będzie dostępny w trzech różnych wersjach: jako furgon z największą przestrzenią ładunkową w tej klasie pojazdów oraz w dwóch siedmiomiejscowych odmianach osobowych – jako funkcjonalne towarowo-osobowe kombi oraz jako bardziej komfortowy mikrobus.
W NV200 zastosowano innowacyjne pomysły na zagospodarowanie nadwozia, dzięki czemu udało się uzyskać największą i najbardziej funkcjonalną przestrzeń ładunkową w tej klasie pojazdów. Mimo długości całego pojazdu wynoszącej niespełna 4,4 m długość części towarowej NV200 przekracza 2 m (2040 mm).
Dzięki zastosowaniu przedniego napędu oraz tylnego zawieszenia o bardzo zwartej konstrukcji w NV200 zmieszczą się aż dwie standardowe europalety. 1,84 m wysokości oznacza, że NV200 nie jest wyższy od konkurencyjnych modeli, ale poziom podłogi (520 mm nad ziemią) jest najniższy w tej klasie pojazdów, co ułatwia załadunek. Takie rozwiązanie pozwoliło także na uzyskanie przestrzeni ładunkowej o kubaturze aż 4,1m3. Dopuszczalna ładowność samochodu wynosi 771 kg.
Duża przestrzeń ładunkowa to podstawowa zaleta furgonu, ale spore rozmiary wnętrza NV200 przekładają się także na obfitość miejsca dla pasażerów w wersji kombi.
Inaczej niż w niektórych modelach konkurencyjnych wyposażonych w wyjmowane fotele – ciężkie i wymagające posiadania dodatkowego miejsca na ich przechowywanie po wymontowaniu z pojazdu – w wersji kombi fotele pozostają w samochodzie przez cały czas. Oparcie środkowej kanapy składa się w proporcji 60/40, co podnosi funkcjonalność pojazdu. Cały moduł można też złożyć na płasko i wsunąć pod przednie fotele. Dwa fotele w ostatnim rzędzie składają się natomiast pojedynczo, w kierunku bocznych ścianek przedziału bagażowego.
W całym procesie opracowywania NV200 zawracano uwagę na zapewnienie najwyższej precyzji pod względem spasowania elementów nadwozia i wnętrza oczekiwanej przez nabywców samochodów osobowych.
NV200 jako furgon dostępny jest także z nadwoziem wyposażonym w boczne okna. Od wersji osobowej odróżniają go jednak tylne dwuskrzydłowe drzwi otwierane na boki. Obydwie wersje siedmiomiejscowe wyposażone są natomiast w oszkloną tylną klapę otwieraną do góry. Dwuskrzydłowe drzwi dostępne są opcjonalnie w osobowej wersji kombi. Przesuwane sekcje bocznych okien w wersjach osobowych poprawiają wentylację kabiny.
NV200 zbudowany jest na zmodyfikowanej platformie B Nissana. W podwoziu zastosowano niezależne zawieszenie przednie z kolumnami McPhersona na osobnej ramie pomocniczej i lekkie, ale solidne zawieszenie tylnej osi na resorach piórowych.
Odpowiednie osiągi zapewniają dwa silniki do wyboru, w tym jeden benzynowy i jeden wysokoprężny.
NV200 w wersji benzynowej napędzany jest przez cieszący się dobrą opinią, wykonany w całości z aluminium, silnik Nissana HR16 o pojemności 1,6 litra. Taki sam silnik montowany jest też w modelach Micra, Note i Qashqai. Jest to szesnastozaworowa jednostka o pojemności 1598 cm3, rozwijająca moc 79 kW (108 KM) i maksymalny moment obrotowy 153 Nm, współpracująca z pięciobiegową skrzynią manualną.
Diesel, także znany z Note i Micry, to ośmiozaworowa konstrukcja sojuszu Renault-Nissan 1.5 dCi (K9K) o pojemności 1461 cm3. Silnik rozwija maksymalny moment obrotowy 200 Nm i moc 63 kW (86 KM), a jego atutem są idealne proporcje osiągów, kultury pracy i oszczędnego zużycia paliwa. Silnikowi towarzyszy pięciobiegowa przekładnia manualna.
W celu zwiększenia przestronności kokpitu dźwignię zmiany biegów przeniesiono z podłogi na konsolę centralną, wykonaną z materiału o dwóch odcieniach i otaczającą kierowcę. Nad dźwignią zmiany biegów umieszczono przyrządy do regulacji układu ogrzewania i przewietrzania oraz wnękę na radioodtwarzacz o rozmiarach 2DIN. Przewody wentylacyjne i rozprowadzające ogrzane powietrze doprowadzono do wszystkich trzech rzędów foteli.
NV200, jako pierwszy van w tym segmencie, dostępny jest z opcjonalną kamerą cofania. W kabinie znajduje się mnóstwo schowków, kieszeni i uchwytów na kubki i butelki. W górnej części schowka w desce rozdzielczej wygospodarowano ukrytą przegródkę na aparat fotograficzny, telefon komórkowy albo ważne dokumenty.
Oprócz kamery cofania, wyposażenie standardowe lub opcjonalne obejmuje także inne elementy, typowe dla samochodów osobowych, takie jak inteligentny kluczyk Nissan, elektrycznie opuszczane szyby boczne czy ESP. Bezpieczeństwo jazdy podnosi takie wyposażenie standardowe, jak ABS z układem wspomagania hamowania awaryjnego (BA) i elektronicznym rozkładem siły hamowania (EBD). Standardem są także dwie czołowe poduszki powietrzne. Boczne poduszki powietrzne dostępne są jako opcja.
Zadbano także o bezpieczeństwo pieszych poprzez zwiększenie ilość materiału pochłaniającego energię uderzenia w pokrywie silnika oraz zastosowanie konstrukcji maski pochłaniającej energię.
Koszty posiadania NV200 powinny należeć do najniższych w tej klasie pojazdów, nie tylko dzięki niskim kosztom samej eksploatacji oraz efektywności silników i zespołów napędowych, ale także dzięki bezpiecznej konstrukcji pojazdu, które pomaga zminimalizować uszkodzenia znajdujących się pod maską elementów najbardziej narażonych w razie kolizji, takich jak chłodnica.
(brad) / 30minut
PKP SA kilka dni temu ogłosiło przetarg na rozebranie linii kolejowej Świdnica Kraszowice – Jedlina-Zdrój. Decyzja oznaczała koniec marzeń o podróży pociągiem do Zagórza Śląskiego. We wtorek jednak zarząd województwa podjął uchwałę o możliwości przejęcia trzech odcinków linii kolejowej, w tym również tą do Zagórza Śląskiego.
Jednym z głównych celów projektu było kształcenie umiejętności posługiwania się językiem angielskim w praktyce. Uczniowie, którzy wzięli udział w projekcie wzorowo zdali egzamin gimnazjalny z języka angielskiego zarówno na poziomie podstawowym jak i rozszerzonym, osiągając wyniki powyżej średniej wojewódzkiej i tym samym zostawiając daleko w tyle sąsiednie gimnazja. Podczas podsumowania projektu uczniowie opowiadali o tym jak powstała jego idea, przedstawili swoje osiągnięcia oraz omawiali wizyty projektowe w Anglii i na Słowacji. Oprócz prezentacji multimedialnej, zaproszeni goście mogli obejrzeć filmy video z ważniejszych wydarzeń oraz z każdej wizyty partnerskiej. Dokonano również analizy ankiety podsumowującej dwuletnią pracę w projekcie. Ponadto, przedstawiono bogatą kronikę działań uczniów, w której udokumentowano zrealizowane zadania miesiąc po miesiącu.
czytaj więcejOśrodek Enterprise Europe Network przy Dolnośląskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A., wspólnie z Partnerami: Enterprise Europe Network przy Wrocławskim Centrum Transferu Technologii, Agencją Rozwoju Regionalnego ARLEG S.A., Krajowym Punktem Kontaktowym ds. Instrumentów Finansowych Programów Unii Europejskiej w Związku Banków Polskich zaprasza do udziału w konferencji pt. "Wsparcie biznesu z programów UE. Dziś i jutro", odbywającej się w ramach Dolnośląskich spotkań biznesowych.
Konferencja organizowana jest dla przedsiębiorców z województwa dolnośląskiego.
Na konferencji przedsiębiorcy otrzymają informację m.in. na temat:
- dostępnego wsparcia unijnego dla przedsiębiorców
- jedynych bezpłatnych gwarancji inwestycyjnych dla firm
- wsparcia z nowych programów Unii Europejskiej
Dziękujemy Państwu za wszystkie zgłoszenia, które przesłaliście i przynieśliście osobiście do naszej redakcji na kolejną edycję Kryształów i Kamieni. Bardzo cenne były również Państwa wskazówki i uwagi dotyczące poszczególnych nominacji. Faktycznie część z nich ma uzasadnienie.
czytaj więcejSołtysem wsi Niedźwiedzica jest od 15 lat. W lutym 2011r. wybrany został na czwartą kadencję, uzyskując 98% poparcia Zebrania Wiejskiego w wyborach.
czytaj więcej